18 juli 2011

Vardagsrutin

Här kommer några bilder som min mamma tog när hon var här. Lite turistiga men det är ok för hon var turist. Enjoy! 

Sol LeWitt i parken utanför vår skola

 Broadway

 Den sjungande kalsongmannen på Time Square

 Wall Street, go America!



China Town

Idag gick jag till affären. Jag skulle köpa toalettpapper och cream cheese. Av nån anledning är det alltid dessa två artiklar som verkar vara slut. När jag står och väljer bland de femtielva olika toalettpappersmärkena får jag för mig att börja nynna på Mauro Scoccos "Sarah", jag vet inte riktigt varför men jag kan första versen utantill och jag tycker på sätt och vis att det är ganska beundransvärt. Dessutom var det folktomt vid min hylla så jag såg ingen anledning till att inte utöva min talang. Precis när jag kommit till bryggan där Mauro viskar "kom ut ikväll" och börjar samla krafter från tårna för att dra av refrängen passerar en man och tilltalar mig.

What language is that?
ÅH SAR...!! What? Oh, swedish.
Are you german?
No swedish.
Ok, because it sounds like german.
It´s not.
I see...well,  auf wiedersehen!

Att främmande människor träder fram och stämplar oss som tyskar har blivit rutin vid det här laget. Det händer ungefär lika ofta som toalettpappret är slut. Jag vet att tyska och svenska tillhör samma språkstam och så men inte fan är det lika. Jag skyller på att det är amerikanerna som endast kan dela in de europeiska språken i tre kategorier: Tyska, Franska eller Spanska och då låter väl svenskan mest likt tyskan så nått måste de ju dra till med, stackarna. Det värsta är att de har en så äckligt nöjd min när de tror sig ha löst ett språkmysterium genom att drar till med ett av tre möjliga alternativ, och det klarar jag bara inte av. Ha! Det är alltid lika kul att krossa deras misslyckade försök och se deras besvikna blickar. Dock spelar de alltid på reservkortet att svenska i alla fall är väldigt likt tyska, men så är det inte. Det är amerikanerna som är okunniga. Sådär nu har jag fått utlopp för mitt "jag hatar amerikaner och måste få vädra mina åsikter kring detta-begär" och nöjer mig för denna gång.

God kväll!
Minna

2 kommentarer:

  1. hahaa jag kan verkligen se dig där i affären, avbruten mitt i sången.. haha

    SvaraRadera
  2. Minna inte visste jag att du kunde första versen i "sarah", duktiga du! Och ja de är för att Amerikanerna är okunniga inget annat ;)

    SvaraRadera