18 juli 2011

Dansvecka nr 6

Då är man inne på den sjätte dansveckan och nu har jag varit här halva tiden - redan. Tiden rusar verkligen förbi och nu gäller det att njuta till fullo tiden som är kvar.

De första veckorna handlade mycket om att hitta sin plats på skolan, vilka lärare man gillade, vilken nivå man skulle gå på osv. Nu känner jag att jag är på plats och har hittat mina favoritlärare som är Diane, Katiti och Jodi. Diane undervisar i simonsonteknik med inriktning modern dans medan Katiti, som också är simonsonlärare, inriktar sig på modern jazz. Även fast de har samma teknik i grunden skiljer sig deras klasser och personligheter, så även fast de första 10 min ser likadana ut blir det en variation. Jodi undervisar i floor barre och är en mycket positiv och härlig energi! Hennes lektioner ger mig mycket vad det gäller teknik och känns som ett bra komplement till den övriga dansen.

På DNA känner jag att jag har fått verktygen till att utvecklas - att hitta nya saker hos min kropp och hos mig som dansare. Ibland kan jag känna att 12 veckor är för kort tid här men sedan blir jag påmind om att dans är en process som aldrig slutar - man blir aldrig färdig och utvecklingen fortsätter alltid, vart man än befinner sig. Mitt mål är självklart att utvecklas så mycket som möjligt medan jag är här, men också att fortsätta arbetet när jag har kommit hem. Det kommer att bli en utmaning med en c-uppsats som väntar...

Simonsontekniken passar mig. Under alla mina tidigare dansår har jag alltid brottats med att jag inte har den stereotypiska danskroppen med mina korta baksidor, spända lår och explosiva muskler. När jag dansar Simonson känner jag att jag också kan dansa! Det är underbart att träna en teknik som är för alla olika kroppar och att man i den tekniken hittar sin väg - sitt sätt att jobba. Här får jag utlopp för mina styrkor men arbetar även med mina svagheter - så nu ska baksidorna banne mig bli längre :)

Idag väntar en klass med Diane men även thaimassage och pilates - dansveckan har börjat!

Kram Anna

2 kommentarer:

  1. låter som att du har det underbart!!

    SvaraRadera
  2. Ja det har jag :)
    Hoppas att du har det bra hemma vännen!

    SvaraRadera