16 juni 2011

En lång dag

Efter dagens danslektioner gick jag och Lotta till Ground Zero som endast ligger 2 kvarter från skolan. Man fylldes faktiskt av en ganska konstig och mäktig känsla när man stod och tänkte på hur det måste ha varit då planen flög in genom byggnaderna och träffade sitt mål. Runt om platsen finns bilder på hur husen runt omkring såg ut efter attacken och även bilder på hur det ska bli när allt är klart. De har tur i USA - att de kan återställa krigszonen så snabbt efter - det är det inte alla länder som kan... trots det så förstod jag nu skräcken man måste ha upplevt. Allt blev nu lite mera verkligt.Verkligt men surealistiskt.

Färden fortsatte mot dagens andra sevärdighet, 5th ave och Rockefeller center :) Jag, Lotta och Olivia guidade oss genom Manhattans tunnelbana och bara att kliva av på Grand central station var en upplevelse i sig - det gick dock inte att fota bra, det måste upplevas! 5th ave var stort, pampigt och det var exklusiva affärer överallt som Michael Kors men det fanns äver affärer som låg i vår prisklass som Banana Republic. Trots att vi var trötta i benen, fötterna och huvudet ville vi inte åka hem ännu och när vi fick syn på Rockefeller center runt hörnet gick vi direkt och köpte oss en biljett för 22 dollar - och det var det lätt värt! Oj oj vilken utsikt! Efter att ha åkt hiss till den 67:e våningen knallade man själv upp till 68:e och 69:e våningen som då var utomhus. Det som är så fantastiske med Rockefeller är att man ser hela NY, både norra sidan med Central park och den södra med Empire. Vi valde att stanna där en lång stund och bara titta och njuta. Solen gick ner och vi stannade då tills det blev mörkt och alla staden, husens och Time Squares lampor lyste! Jag kan verkligen rekommendera att åka upp både när det är mörkt och ljust...

Fötterna värkte som om vi skulle ha haft högklackat på oss hela dagen men klocka var ju 21.30, bara barnet! Åka hem? Nej varför då när Forever 21 (en underbar klädbutik) har öppet till 22.30 :) Jag säger bara, check it out! Vi plöjde hela butiken på 30 min och kom fram till att vi nog får åka tillbaka dit någon annan dag. Jag var dock nöjd med mina nyinköpta jeansshorts och ett nytt linne. Nu - tunnelbanan hem!

Kram Anna

1 kommentar:

  1. ååååh ja skulle nog kunna spendera en hel dag på forever 21 :D

    SvaraRadera