14 aug. 2011

Jag ser det regnar, jag ser det regnar, det var väl roligt hurra



 Detta inlägg skulle egentligen handla om en rolig utekväll i våra kvarter som innehöll en förfest hemma hos oss och som slutade med en massa dans på Piano. Ja, självklart blev det lite pizza på vägen hem och lite efterfestmusik innan vi somnade runt två. Vid den tiden började det regna något så alldeles utanför fönstret och det blixtrade, mycket. Vi somnade in till Alphavilles toner, mysigt regn som smattrade mot rutan och ett leende på läpparna från den kväll som vi kunde konstatera var en av de bästa.









Vid tretiden vaknade jag av att det skvätte vatten. Förvirringen vart total. Varför skvätter det vatten på mig? Vart kommer vattnet ifrån? Har vi lämnat fönstret öppet? Nej. Men vad nu? Det låter som ett det droppar någonstans? Jag sträcker mig efter mobilen, som ligger på hyllan över sängen, och den är blöt. Hela hyllan är blöt. Även fast att det är mörkt kan jag skymma en bubbla i taket. Tankarna hinner snurra ett varv till och nu är även Marie vaken.















Det regnar in. Utanför finnes ett regn som bara kan beskrivas i Bibeln och en del av det regnet finnes nu i lägenheten. I taket, över och runt fönstret, och hela "fönsterväggen" har små och stora vattenbubblor. Bubblorna spricker lite här och där och det rinner vatten. Från taket, från fönstret, ut genom väggen. Som vid 6-tiden är helt genomvåt och en bit av mjukt gips kan skymtas i en spricka. Skålar, kastruller och handdukar fångar upp det värsta - eller ska man kanske skriva mesta. Nu, klockan 9, har trelitersskålen tömts 3 gånger - och det är snart dags igen.

Fuktigt är det också. Tänkte sätta på ac:n men då den mera låter som en tvättmaskin avstår vi från sådana nymodernigheter.

Vi vet inte riktigt vad som händer nu.
Fortsättning följer.

Anna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar